Τρίτη, 15 Δεκεμβρίου 2020

Πέντε Ευρωβουλευτές,ζητούν την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Κακαβιά-Καλαμάτα


Προχωρά και διευρύνεται με επιπλέον υποστηρικτές το αίτημα για την υλοποίηση των ελληνικών τμημάτων του Δυτικού Άξονα ως το νότιο τμήμα της λεγόμενης Αδριατικής Οδού που ξεκινά από την Τεργέστη και διαμέσω της Κροατίας, του Μαυροβουνίου και της Αλβανίας καταλήγει στην Ελλάδα. Το ελληνικό τμήμα απαρτίζεται από τα τμήματα Κακαβιά-Αντίρριο και φτάνει μέχρι την Τσακώνα συνδέοντας την Ολυμπία Οδό μέ τον Μορέα. Τώρα πέντε ευρωβουλευτές μιλούν στην εφημερίδα της Καλαμάτας “Ελευθερία” που προστίθενται στους περιφερειάρχες και τους δημάρχους που ήδη τοποθετήθηκαν υπέρ αυτού του έργου. Κάποιοι μάλιστα προτείνουν και ...συγκεκριμένα προγράμματα στα οποία μπορούν να ενταχθούν τα έργα για χρηματοδότηση. Τονίζουν μάλιστα με έμφαση και την προστιθέμενη αξία που θα προσδώσει ένας τέτοιος άξονας στην ανάπτυξη των 7 χωρών τις οποίες θα διασχίζει. Στην Ελευθερία και τον δημοσιογράφο Δημήτρη Πλεμμένο οι ευρωβουλευτές Μαρία Σπυράκη (ΝΔ), Δημήτρης Παπαδημούλης (ΣΥΡΙΖΑ), Νίκος Ανδρουλάκης (ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ), και Εμμανουήλ Φράγκος (Ελληνική Λύση). 

Μαρία Σπυράκη (Νέα Δημοκρατία) 
“Η ένταξη της Αδριατικής Οδού με βιώσιμα, «πράσινα» χαρακτηριστικά στο εθνικό σχέδιο ανάκαμψης που θα αναπτυχθεί με πόρους από το «Recovery and Resilience Facility», το Ταμείο Ανάκαμψης, μπορεί να αποτελέσει άμεση επιλογή από την πλευρά της κυβέρνησης. Μια οδός που θα περιορίζει στο ελάχιστο το θόρυβο, θα διαθέτει σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σταθμούς ανεφοδιασμού με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και κυρίως υδρογόνο για τα φορτηγά αυτοκίνητα, και συγχρόνως θα προβλέπει όλους τους σύγχρονους κανόνες διασύνδεσης, με κάθετους άξονες με ανάλογες προδιαγραφές, μεταξύ των χωρών που διασυνδέει, μπορεί να αποτελέσει πρότυπο για την εξέλιξη των οδικών δικτύων στη Νότια Ευρώπη. Το κρίσιμο όμως είναι να αντλήσουμε επιπλέον πόρους και να προχωρήσουμε άμεσα στην ολοκλήρωση του έργου με σύγχρονα και βιώσιμα χαρακτηριστικά. 
Η πλήρης ανάπτυξη της Αδριατικής Οδού με υψηλές προδιαγραφές βιωσιμότητας θα διευκολύνει την πρόσβαση σε πρόσθετους ευρωπαϊκούς πόρους για την Ελλάδα, καθώς θα δώσει τη δυνατότητα να διεκδικήσουμε χρήματα για έργα διασυνοριακού χαρακτήρα με έμφαση στις βιώσιμες μεταφορές, από προγράμματα, όπως το Connecting Europe Facility, το οποίο τον Ιούλιο ανακοίνωσε ότι θα χρηματοδοτήσει 140 έργα μεταφορών ύψους 2,2 δισ. ευρώ για έργα διασυνοριακών συνδέσεων και πρόσβασης σε λιμάνια και αεροδρόμια. Στη νέα προγραμματική περίοδο 2021-2027, το νέο πρόγραμμα Connecting Europe Facility αναμένεται να διαθέσει για έργα μεταφορών κονδύλια ύψους 24 δισ. ευρώ με στόχο τη βελτίωση των διασυνοριακών συνδέσεων και την αποσυμφόρηση των δικτύων μεταφορών. Προτείνω να αναλάβουμε συντονισμένη πρωτοβουλία σε εθνικό, περιφερειακό και ευρωπαϊκό επίπεδο ώστε να διευρύνουμε την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση της Αδριατικής Οδού. Από την πλευρά μου στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ετοιμάζω επιστολή και παρέμβαση, ώστε να θέσω όχι μόνο το ζήτημα της άμεσης ολοκλήρωσης του έργου, αλλά και της προοπτικής ένταξής του στην πέμπτη λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (5th list Projects of Common Interest) με στόχο τη βιώσιμη αναβάθμισή του σύμφωνα με τις προτεραιότητες του Ευρωπαϊκού Green Deal”. Ελίζα Βόζεμπεργκ-Βρυωνίδη (Νέα Δημοκρατία)  Με αφορμή την επίκαιρη συζήτηση για χρηματοδότηση εμβληματικών διασυνοριακών έργων από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, η Ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας και του Ε.Λ.Κ. και μέλος της Επιτροπής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τις Μεταφορές και τον Τουρισμό, κ. Ελίζα Βόζεμπεργκ-Βρυωνίδη, κατέθεσε ερώτηση στην Κομισιόν για τη δυνατότητα χρηματοδότησης των ελληνικών τμημάτων της Αδριατικής Οδού και συγκεκριμένα της προέκτασης της Ιόνιας Οδού προς την Κακαβιά αλλά και του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτας. Η Ελληνίδα ευρωβουλευτής υπογραμμίζει ότι η εν λόγω οδική αρτηρία που ενώνει επτά ευρωπαϊκά κράτη αποτελεί ένα σημαντικό έργο υποδομής για την Ελλάδα αλλά και για τις χώρες που διασχίζει. Παράλληλα, τονίζει χαρακτηριστικά ότι η ολοκλήρωση αυτού του ενιαίου αυτοκινητόδρομου αναμένεται να προσδώσει μεγάλη προστιθέμενη αξία στον τουρισμό, στο εμπόριο, στις επενδύσεις και στις μεταφορές στην Ελλάδα, μετατρέποντας, μεταξύ άλλων, τη χώρα μας μαζί με τον διάδρομο της Ανατολικής Μεσογείου σε σημαντικό συγκοινωνιακό κόμβο ολόκληρης της περιοχής. Σε αυτό το πλαίσιο, η κ. Βόζεμπεργκ ζητά από την Κομισιόν να την ενημερώσει για το οριστικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του βαλκανικού αυτού άξονα καθώς και για τη δυνατότητα ένταξης των αυτοκινητόδρομων της Αδριατικής Οδού επί ελληνικής επικράτειας στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης ή σε κάποιο άλλο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό εργαλείο. 

Δημήτρης Παπαδημούλης (ΣΥΡΙΖΑ) 
“Στο πλαίσιο της Στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Περιφέρεια Αδριατικής και Ιονίου, το σχέδιο για ουσιαστική ενίσχυση των ευρωπαϊκών Μακροπεριφερειών μέσω της οδικής διασύνδεσης των κρατών των Δυτικών Βαλκανίων προσφέρει, μεταξύ άλλων, μεγάλες προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης σε πολλούς τομείς, όπως στον τουρισμό, το εμπόριο και τον κλάδο των μεταφορών, ιδίως για τις περιφέρειες και τους δήμους που ανήκουν στο γεωγραφικό τόξο που εκτείνεται από την Τεργέστη έως την Καλαμάτα. Μελετώντας τμηματοποιημένα τον διευρωπαϊκό οδικό άξονα, διαπιστώνει κανείς ότι ορισμένα οδικά τμήματα είναι ήδη έτοιμα, όπως για παράδειγμα το κομμάτι από την Τεργέστη μέχρι λίγο πριν το Ντουμπρόβνικ, και άλλα βρίσκονται στο στάδιο της υλοποίησης. Παρά την εικόνα αποσύνθεσης, τα “εργοτάξια-φαντάσματα” και τις υπερκοστολογήσεις έργων, σημαντική ήταν η πρόοδος που σημειώθηκε επί των ημερών της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ σε ό,τι αφορά τα ελληνικά τμήματα της Αδριατικής Οδού: Το 2017 ολοκληρώθηκε και δόθηκε στην κυκλοφορία το τμήμα του οδικού άξονα Αντίρριο – Ιωάννινα, ενώ ξεμπλόκαρε και ξεκίνησε με εξασφαλισμένη κοινοτική χρηματοδότηση το έργο για τον νέο σύγχρονο αυτοκινητόδρομο Πατρών – Πύργου, επρόκειτο να ολοκληρωθεί το 2023. Η ευθύνη της σημερινής κυβέρνησης της ΝΔ για το γεγονός ότι εδώ και 16 μήνες το έργο έχει “παγώσει”, προκύπτει και από την πρόσφατη απάντηση της αρμόδιας Ευρωπαίας επιτρόπου σε σχετική ερώτηση που κατέθεσα με την ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία, Ελ. Κουντουρά. Για την ολοκλήρωση του Δυτικού οδικού άξονα Κακαβιά – Καλαμάτα και κατ’ επέκταση για την σύνδεση με τον Αδριατικό Άξονα, σε εκκρεμότητα παραμένουν η κατασκευή των τμημάτων στη Δυτική Πελοπόννησο (Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα) και η σύνδεση μεταξύ Ιωαννίνων και Κακαβιάς. Η σπουδαιότητα για ολόκληρη την Δυτική Ελλάδα είναι τεράστια και γι᾽ αυτό η κυβέρνηση οφείλει παρά τις όποιες παλινωδίες, να αναλάβει, έστω και τώρα, συντονισμένες δράσεις που θα εξασφαλίζουν εντός συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων την ανεμπόδιστη κατασκευή αυτών των έργων. Τα κανονιστικά πλαίσια είναι δεδομένα και τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία -και από την Ευρώπη- γνωστά. Σε συνεργασία με τους περιφερειακούς φορείς, αυτό που απαιτείται είναι κεντρικός σχεδιασμός με συνεκτικό σχέδιο, μακριά από πελατειακά δίκτυα, πρακτικές διασπάθισης κοινοτικών πόρων και λογικές εξυπηρέτησης κομματικών σκοπιμοτήτων”. 

Νίκος Ανδρουλάκης (ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ)
“Η Αδριατική Oδός αποτελεί ένα εμβληματικό έργο υποδομής για την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη γειτονιά των Δυτικών Βαλκανίων, αφού με το δίκτυο που προβλέπει, συνδέει την Τεργέστη στην Βορειοανατολική Ιταλία, με την Κροατία και τα Δυτικά Βαλκάνια (Βοσνία – Ερζεγοβίνη, Μαυροβούνιο, Αλβανία), ενώ διασχίζει την Δυτική Ελλάδα και καταλήγει στην Καλαμάτα. Η σύνδεση των 7 κρατών θα γίνει εφικτή με την ολοκλήρωση αυτού του έργου, δίνοντας προστιθέμενη αξία στις μεταφορές και τον τουρισμό, στο εμπόριο και τις επενδύσεις. Υπολείπεται σε αυτή τη φάση ένα κομμάτι διασύνδεσης των Δυτικών Βαλκανίων αλλά και τρία κομμάτια του έργου στη χώρα μας, που αφορούν τη σύνδεση Ιωάννινα – Κακαβιά και ο άξονας Πάτρα – Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα, ενώ η ένταξη στο ευρύτερο πλαίσιο έργων του Ταμείου Ανάκαμψης αποτελεί μια λύση για την ολοκλήρωση των έργων. Είναι ανάγκη να εξασφαλίσουμε με αυτό τον τρόπο ή με τη χρήση άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων και πάντα με τις κατάλληλες προτάσεις, την γρήγορη ολοκλήρωση των ώριμων μελετητικά έργων που έχουν στερήσει από την Πελοπόννησο, την Δυτική Ελλάδα και την Ήπειρο, την ασφαλή και γρήγορη διασύνδεση μεταξύ τους και με την Ευρώπη μέσω μιας σύγχρονης υποδομής, στον μικρότερο δυνατό χρόνο”. 

Εμμανουήλ Φράγκος (Ελληνική Λύση) 
“Ως νέος πολιτικός και ο νεότερος Έλληνας ευρωβουλευτής παρακολουθώ με λύπη τη διαμάχη γύρω από το έργο Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα και κατ’ επέκταση τις καθυστερήσεις στο ελληνικό τμήμα της Αδριατικής Οδού. Ειδικά για την Πελοπόννησο, φαίνεται ότι η πικρή εμπειρία της εθνικής οδού Αθηνών – Πατρών δεν έγινε μάθημα. Ένα μάθημα που πληρώθηκε με πολύ ανθρώπινο πόνο και ασφαλώς χρήμα. Η Δυτική Ελλάδα έχει σήμερα μεγάλη ανάγκη την κινητικότητα και την εξωστρέφεια. Η Ελλάδα πρέπει να συνδεθεί με την υπόλοιπη Ευρώπη, όχι μόνο για τον Τουρισμό και τις διακοπές των Ευρωπαίων, αλλά περισσότερο για την ανάπτυξη και τις ελληνικές εξαγωγές. Οι δρόμοι έχουν πάντα δύο κατευθύνσεις και προσωπικά θα ήθελα να δω τον δρόμο της εξαγωγής να έχει τη μεγαλύτερη κίνηση. Στην Ελληνική Λύση προσδοκούμε την Αδριατική Οδό, Καλαμάτα – Τεργέστη, ως οδό εξαγωγών, οικονομικής ανάπτυξης και ελληνικής εξωστρέφειας.
 Τέλος το ελληνικό τμήμα της Αδριατικής Οδού, Πάτρα – Κακαβιά, θα μας φέρει και πιο κοντά στους Έλληνες της Βορείου Ηπείρου. Οι 300.000 συμπατριώτες μας θα δουν τις περιουσίες τους να αποκτούν αξία και να συνδέονται επιτέλους με τη μητέρα Ελλάδα. Να θυμίσω ότι τα ευρωπαϊκά χρήματα προς την Αλβανία και όλα τα Δυτικά Βαλκάνια είναι και ελληνικά χρήματα. Η Ελληνική Λύση και ο πρόεδρος Κυριάκος Βελόπουλος εργαζόμαστε σκληρά σε Ελλάδα και Βρυξέλλες για να κερδίζουν οι Έλληνες αυτό που τους αξίζει. Προσωπικά στις Βρυξέλλες στέκομαι πάντα θετικά σε έργα που έχουν να δώσουν προστιθέμενη αξία στον Ελληνισμό και ανάπτυξη στις επόμενες γενεές”.