Παρασκευή, 15 Δεκεμβρίου 2017

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΤΗΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΠΑΙΔΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ

Αξιότιμε κ. υφυπουργέ 
Γνωρίζουμε τις προσπάθειές σας, προς την κατεύθυνση της ουσιαστικής αναβάθμισης της Παιδείας, ενός από τους κρισιμότερους παράγοντες για να επιστρέψει η χώρα μας σε βιώσιμη Ανάπτυξη.
Γνωρίζετε ότι τα μέλη της ΠΟΣΙΠΣ, υπηρετούμε εδώ και περισσότερα από 40 χρόνια την Προσχολική Αγωγή, το κρίσιμο παιδαγωγικό βάθρο, για την ανάπτυξη των...
νοητικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των παιδιών μας και την ομαλή ένταξη τους στο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον.
Συμμεριζόμαστε την αγωνία σας για το μέλλον της Παιδείας μας, όταν ενώ η συμμετοχή των τετράχρονων νηπίων στην ECEC (Early childhood education and care), στην Ε.Ε. αγγίζει το 94,8% (μέ στόχο για το 2020 το 95%), η χώρα μας είναι τρίτη από το τέλος, με 79,6 % (2015).  Επίσης ότι ενώ για τη συμμετοχή των τρίχρονων στην ECEC, ο στόχος για το 2020, είναι 33%, η χώρα μας είναι πάλι ουραγός, αφού αγγίζει μόλις το 12%.
Τονίζουμε ιδιαίτερα ότι ενώ το 2004 λειτουργούσαν στη χώρα μας 1850 δημοτικοί και 1650 ιδιωτικοί παιδικοί σταθμοί, με την συμμετοχή 150.000 βρεφών και νηπίων στην κορυφή της κρίσης, το 2013, έκλεισαν περισσότερες από 800 δομές (κυρίως νηπιαγωγεία), με αποτέλεσμα η χώρα μας να καταγράφει πανευρωπαϊκά (2012-15), την μεγαλύτερη μείωση συμμετοχής παιδιών στην Προσχολική Αγωγή, με ποσοστό 8,6%.
 Αυτό αποτέλεσε και το σημείο καμπής, με την Πολιτεία να αξιοποιεί το ΕΣΠΑ 2014-20 και με την παροχή των «Αξιών Τοποθέτησης» (voucher), η εικόνα σταδιακά να αναστρέφεται θετικά. Η προσβασιμότητα στην Προσχολική Αγωγή αυξήθηκε με τις 84.800 «Αξίες Τοποθέτησης» του 2017, από τις οποίες οι 52.797 αφορούσαν οικογένειες κάτω από το όριο της φτώχειας. Ταυτόχρονα για το 2017-18 οι αξίες τοποθέτησης ανεβαίνουν στις 108.500, με χρηματοδότηση 71,8 εκ. Ευρώ από κοινοτικούς και 151 εκ. Ευρώ από εθνικούς πόρους. Ενώ για το 2018-19, ανακοινώνεται από τον αν. Υπουργό Οικονομίας, κ. Αλέξη Χαρίτση ότι θα χρηματοδοτηθούν με 205 εκ. Ευρώ (τα 133 από εθνικούς πόρους) 93.000 θέσεις σε παιδικούς σταθμούς.
Η εικόνα αυτή θα έμοιαζε ιδιαίτερα δυναμική, αν δεν επισημαινόταν στην Βουλή (13/12) και από τον ίδιο τον κ. Χαρίτση, ότι αυτό που λείπει δεν είναι τα voucher, αλλά οι προσβάσιμες δομές (2.800 σήμερα) και να ανακοινώνεται η προσθήκη 400 σταθμών το 2018 και 1.800 το 2019. Η παρατήρηση αυτή ενισχύεται μετά τις εξαγγελίες του υπουργείου Παιδείας για ένταξη των προνηπίων στην υποχρεωτική εκπαίδευση, που συνεπάγεται σύμφωνα με εκτιμήσεις του υπουργείου σας, τουλάχιστον 200 με 300 νέες τάξεις νηπιαγωγείων και περίπου 3.000 επιπλέον προσλήψεις, αναπληρωτών νηπιαγωγών. Αυτό, ο ίδιος ο υπουργός κ. Κώστας Γαβρόγλου, δηλώνει ότι δεν είναι εφικτό.
Προς ενίσχυση αυτής της εικόνας γνωρίζουμε ότι  οι θέσεις στα Δημόσια Νηπιαγωγεία δεν υπερβαίνουν τις 80.000 (υπολογισμός της ΚΕΔΕ), ενώ το 2013 οι γεννήσεις παιδιών ήταν 94.134 και το 2014 ήταν 92.148 (ΕΛΣΤΑΤ). Άρα με την άμεση εφαρμογή της υποχρεωτικότητας θα προέκυπτε ένα κενό 100.000 θέσεων στα νηπιαγωγεία. 
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον αναμέναμε την αξιοποίηση από το Yπουργείο Παιδείας, όλων των δυνάμεων της Προσχολικής Αγωγής, ενισχύοντας το πλήρες δίκτυο των Ιδιωτικών, Δημόσιων και Δημοτικών Παιδικών Σταθμών και Νηπιαγωγείων, άρα και την προσβασιμότητα των παιδιών στην ECEC. 
Αντ’ αυτού το Υπουργείο αποκλείει κατηγορηματικά οποιαδήποτε εμπλοκή των Δήμων με την υποχρεωτική εκπαίδευση και αφήνει εκτός αυτής, άλλα 45.000 παιδιά (υπολογισμός ΚΕΔΕ), που εντάσσονται σε δημοτικές δομές.
Υπό το κράτος ενός διαφαινόμενου αδιεξόδου, το Υπουργείο εξαγγέλλει ότι η ένταξη των τετράχρονων θα γίνει μεν το ερχόμενο σχολικό έτος 2018-19, αλλά πιλοτικά και σε ορισμένες μόνο περιοχές.
Ακόμα και σε αυτούς όμως τους σχεδιασμούς, αγνοεί και αποκλείει χαρακτηριστικά τους ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς και τα νηπιαγωγεία, εφ’ όσον μένουν άγνωστες τόσο οι προϋποθέσεις συμμετοχής τους, όσο και οι περιφέρειες που θα ισχύσει η πιλοτική υποχρεωτικότητα με τη συγκεκριμένη   μορφή που έχει επιλεγεί.
Αγαπητέ κ. Μπαξεβανάκη
Προσβλέπουμε στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επιχειρώντας όχι να διαχωρίσουμε τη θέση μας, αλλά να συνθέσουμε έστω και την ύστατη ώρα. Θεωρούμε διαχρονική την αδυναμία της Πολιτείας να σταθμίσει παιδαγωγικά, που τελειώνει η προσχολική αγωγή και αρχίζει η πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Το 1985 στα 3,6 έτη, το 1995 στα 5 έτη, το 2002 στα 6,5 έτη, το 2017 στα 4 έτη. Γνωρίζουμε ότι τόσο εσείς όσο και ο υπουργός, ως δόκιμοι δάσκαλοι των παιδιών μας, αντιλαμβάνεστε τις επιστημονικές ενστάσεις μας για την σχολειοποίηση προνηπίων.
Τονίζουμε επίσης ότι δεν κατανοούμε γιατί οφείλει η Πολιτεία να διαγράψει τις «Αξίες Τοποθέτησης», που καταργούνται αυτόματα με την υποχρεωτικότητα των προνηπίων. Το 2017 έγιναν 147.733 αιτήσεις, από τις οποίες το 41,54% αφορούσε νήπια και προνήπια.
Με την κοινωνική σας ευαισθησία γνωρίζετε επίσης, ότι ο κλάδος των Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών, δεν αντέχει μια δεύτερη κρίση, μετά τα όσα πλήρωσε το 2013. Σας επισημαίνουμε ότι ένας νέος κραδασμός στην Προσχολική Αγωγή θα σήμαινε :
Πλήγμα σε μικρές επιχειρήσεις, όπως είναι οι παιδικοί σταθμοί
«Κενό» για 40.000 προνήπια, που σήμερα  φιλοξενούνται στους Ιδιωτικούς Παιδικούς Σταθμούς.
Νέες ανισότητες για τη γυναικεία επιχειρηματικότητα καθώς γνωρίζετε ότι η σαρωτική πλειοψηφία των σταθμών, έχει ιδιοκτήτριες γυναίκες παιδαγωγούς και απασχολεί γυναίκες παιδαγωγούς και εργαζόμενες.
Θα οδηγηθούν στην ανεργία περισσότερες από 2.500 πτυχιούχοι ΑΕΙ και   χιλιάδες εργαζόμενοι άλλων ειδικοτήτων, όπως βρεφονηπιοκόμοι των ΑΤΕΙ,  βοηθοί, τραπεζοκόμοι, οδηγοί κ.ά. Ιδιαίτερα συνεργάτες των παιδικών Σταθμών σε επιστημονικές και εικαστικές ειδικότητες και η αισθητική, όπως η Πληροφορική, οι άλλες γλώσσες, η μουσική, ο χορός κ.λ.π.
Νέα προβλήματα σε 200.000 ελληνικές οικογένειες, με το ωράριο των Νηπιαγωγείων
Κατάργηση του δικαιώματος για επιλογή της πιο προσβάσιμης και αποτελεσματικής δομής για κάθε παιδί.
Αξιότιμε κ. υφυπουργέ της Παιδείας
Γνωρίζουμε το μεγάλο πρόβλημα της πολυνομίας, που εμπλέκει την Προσχολική Αγωγή με αποφάσεις τριών τουλάχιστον υπουργείων (Παιδείας, Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Εσωτερικών) και δυσχεραίνει την χάραξη επιστημονικών, παιδαγωγικών ορίων στη λειτουργία της. Δεν ευθυνόμεθα γι’ αυτό, αντίθετα υφιστάμεθα μαζί με την ελληνική κοινωνία, τις συνέπειες αλληλοαναιρούμενων πολιτικών δεκαετιών.

Θεωρούμε ότι σήμερα υπάρχουν τα κριτήρια και η ανάγκη για να επαναχαραχθούν ορθολογικά, κοινωνικά και επιστημονικά πτυχές της, τόσο στα ηλικιακά όρια, όσο και στην αποτελεσματικότητά της Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Εκτιμούμε ότι προκρίνοντας την καθολικότητα μέσω της προσβασιμότητας, το κοινωνικό όφελος μεγιστοποιείται και αποφεύγονται αδιέξοδα.
Ζητούμε οδικό χάρτη, για οποιαδήποτε πιλοτική εφαρμογή σχεδιασμών που αφορούν την προσχολική αγωγή, με όριο την ένταξη στο δημοτικό σχολείο. Ζητούμε επίσης την διασφάλιση όλων των μορφών χρηματοδότησής της, όπως μέσω του ΕΣΠΑ.
Σας καλούμε, αντί για χρονικές οριοθετήσεις της υποχρεωτικότητας,  να επανέλθουμε σε  διευρυμένο, αποτελεσματικό διάλογο, της Πολιτείας με το πλήρες φάσμα των φορέων της προσχολικής αγωγής και παρούσα την τριτοβάθμια εκπαίδευση, για να διασφαλιστούν η ποιότητα, η πολυμορφία και η καθολικότητά της.

Με εκτίμηση τα Μέλη της ΠΟΣΙΠΣ:

 -Πανελλήνιος Σύλλογος Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών
-Σύλλογος Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας
-Σύλλογος Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης
-Παγκρήτιος Σύλλογος Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών
-Σύλλογος Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών Θεσσαλίας.
-Σύλλογος Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών Ηπείρου
-Σύλλογος Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών Δ. Ελλάδας
-Σύλλογος Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών Πελοποννήσου
-Σύλλογος Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών Νησιών Νοτίου Αιγαίου
-Σύλλογος Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών Στερεάς Ελλάδας
-Τμήμα Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών Δ. Μακεδονίας
-Τμήμα Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών Ιονίων Νήσων
-Τμήμα Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών Βορείου Αιγαίου.