Παρασκευή, 15 Αυγούστου 2014

Ανενεργό το σύστημα εισροών - εκροών για πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων

Ανησυχίες για επάνοδο του λαθρεμπορίου στο πετρέλαιο θέρμανσης με την έναρξη της νέας περιόδου διακίνησης τον προσεχή Οκτώβριο, διατυπώνονται από την αγορά πετρελαιοειδών. Αυτές συνδέονται με το γεγονός ότι η κυβέρνηση ετοιμάζεται να επαναφέρει τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο θέρμανσης, χωρίς να έχει θωρακίσει τη λειτουργία του συστήματος εισροών - εκροών, που μπορεί να διασφαλίσει την πάταξη του λαθρεμπορίου. Τα στοιχεία που παραθέτουν παράγοντες της αγοράς σε σχέση με τη λειτουργία του συστήματος εισροών - εκροών είναι άκρως απογοητευτικά, καθιστούν πλήρως ανεφάρμοστο το μέτρο και υποκρύπτουν έλλειμμα πολιτικής βούλησης για ένα μείζον θέμα όχι μόνο σε σχέση με την απώλεια δημοσίων εσόδων αλλά και σε σχέση με την εξυγίανση της αγοράς και την ενίσχυση του αθέμιτου ανταγωνισμού από τους λαθρέμπορους εις βάρος των υγιών επιχειρήσεων. Στις 31 Αυγούστου λήγει η καταληκτική και δεσμευτική από το Μνημόνιο ημερομηνία για την πλήρη εγκατάσταση συστήματος εισροών - εκροών στα πρατήρια σε όλη την επικράτεια αλλά και στους μεταπωλητές πετρελαίου θέρμανσης οι οποίοι διακινούν το 15-20% περίπου των

συνολικών ποσοτήτων πετρελαίου θέρμανσης.Με βάση τον νόμο, πρατήρια που δεν έχουν εγκαταστήσει σύστημα εισροών - εκροών μέχρι τις 31 Αυγούστου θα πρέπει να κλείσουν. Στις περιοχές Αττικής και Θεσσαλονίκης, που είναι και οι πρώτες που προσαρμόστηκαν με τη σχετική νομοθεσία (α΄ φάση), συστήματα εισροών - εκροών εκτιμάται ότι έχει εγκαταστήσει το 90% των πρατηρίων, από τις περιοχές Λάρισας, Αχαΐας, Ηρακλείου, Μαγνησίας και Ιωαννίνων (β΄ φάση) το 80% και στις περιοχές της λοιπής Επικράτειας (γ΄ φάση) μόλις το 20%. Με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) του υπουργείου Οικονομικών έχει συνδεθεί το 50% περίπου των πρατηρίων της α΄ φάσης, το 25% της β΄ φάσης και κανένα πρατήριο (0%) της γ΄ φάσης. Ακόμη όμως γι’ αυτά που έχουν συνδεθεί το κεντρικό σύστημα της ΓΓΠΣ δεν είναι σε θέση να παρακολουθήσει σε τακτική βάση τις διακινήσεις και να διασταυρώσει τα στοιχεία ώστε να επιτευχθεί ο στόχος του μέτρου που είναι η πάταξη της λαθρεμπορίας καυσίμων και της εισφοροδιαφυγής. Μέχρι αυτό να λειτουργήσει πλήρως και αποτελεσματικά, όσοι έχουν επενδύσει στην προμήθεια, την εγκατάσταση και τη σύνδεση του συστήματος δεν έχουν καμία θετική απόδοση έναντι των υπολοίπων που παρανομούν και βέβαια ούτε το κράτος και ο καταναλωτής κάποιο όφελος, επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς.Η κατάσταση είναι ακόμη πιο ανεξέλεγκτη σε σχέση με τους μεταπωλητές πετρελαίου θέρμανσης. Το 80% αυτών, έχει παραγγείλει το σύστημα, ελάχιστοι το έχουν τοποθετήσει ενώ κανείς δεν έχει προχωρήσει σε σύνδεση με τη ΓΓΠΣ, αναφέρουν αρμόδιοι παράγοντες. Επισημαίνουν ότι μέχρι τον Οκτώβριο που ξεκινάει η διακίνηση του πετρελαίου θέρμανσης και μαζί η δραστηριοποίηση των μεταπωλητών ακόμη και να εγκατασταθεί δεν προλαβαίνει να ρυθμιστεί. Σύμφωνα με τον νόμο όσοι μεταπωλητές δεν έχουν σύστημα σε λειτουργία όταν ξεκινήσει η περίοδος διακίνησης πετρελαίου θέρμανσης, δεν θα μπορούν να παραλαμβάνουν και να παραδίδουν προϊόν. Μια εύλογη ανησυχία του υγιούς κομματιού της αγοράς είναι ο αθέμιτος ανταγωνισμός που θα υποστούν από πρατηριούχους και μεταπωλητές που δεν έχουν ανταποκριθεί στον νόμο.Σε ό,τι αφορά την κυβερνητική εξαγγελία για μείωση του ΕΦΚ, η αγορά εκφράζει την κατ’ αρχήν αποδοχή του μέτρου υπό την προϋπόθεση ότι θα λειτουργήσει το σύστημα εισροών - εκροών. Αρμόδια στελέχη επισημαίνουν την αποτελεσματικότητα της εξίσωσης του ΕΦΚ πετρελαίου θέρμανσης και πετρελαίου κίνησης στη μείωση του λαθρεμπορίου. «Κατήργησε κάθε οικονομικό κίνητρο για λαθρεμπορία στο πετρέλαιο θέρμανσης με αποτέλεσμα να κλείσει και η μεγαλύτερη τρύπα φοροδιαφυγής από τα καύσιμα» τονίζει χαρακτηριστικά αρμόδιο στέλεχος της αγοράς, επισημαίνοντας την ανάγκη συνδυασμού της μείωσης του ΕΦΚ με τη λειτουργία του συστήματος εισροών - εκροών.Πάντως ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γεράσιμος Γιακουμάτος προανήγγειλε ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει μονομερώς από το φθινόπωρο στη μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ