Κυριακή, 10 Αυγούστου 2014

ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ - Ένα όχημα ανά δύο κατοίκους στην Ήπειρο!

Ανοδικές για την Ήπειρο οι τάσεις σε επιβατηγά, φορτηγά και μοτοσυκλέτες - Πτώση  στα λεωφορεία!

Μπορεί η υπογεννητικότητα να θερίζει στην Ήπειρο, τα χωριά να ερημώνουν, τα σχολεία να αδειάζουν και πολλά ζευγάρια να μην κάνουν παιδιά, όμως ανά δύο κατοίκους αντιστοιχεί ένα αυτοκίνητο! Όπως τονίζουν οι επιστήμονες του Παρατηρητηρίου της Εγνατίας οδού Α.Ε, μελετώντας την εξέλιξη των δεικτών κατοχής οχημάτων στη ζώνη της Εγνατίας Οδού (περίοδος 2005-2013), η εξέλιξη του δείκτη οχήματος ανά κάτοικο είναι ανοδική για όλες τις περιφέρειες της ζώνης επιρροής της Εγνατίας οδού, με την Ήπειρο να εμφανίζει τη δεύτερη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση με ποσοτό 22,4%, μετά τη Δυτική Μακεδονία που εμφανίζει ποσοστό 23,4%. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τα επιβατηγά οχήματα, για το 2013, ανά 1.000 κατοίκους στο Νομό Ιωαννίνων κυκλοφορούν 369, στο Νομό Άρτας 299, στο Νομό Πρέβεζας 287 και στο Νομό Θεσπρωτίας 275. Στη ζώνη της Εγνατίας Οδού, τα περισσότερα οχήματα ανά κάτοικο, τα εμφφανίζει ο νομός Θεσσαλονίκης 0,683 οχημ./κατ.), και ακολουθούν οι νομοί Καβάλας (0,674 οχημ./κατ.), Καστοριάς (0,651 οχημ./κατ.) και Ημαθίας (0,612 οχημ./κατ.), ενώ αντίστοιχα τα λιγότερα οχήματα ανά κάτοικο παρουσιάζουν οι νομοί Γρεβενών (426 οχημ./1.000 κατ.), Χαλκιδικής (443 οχημ./1.000 κατ.) και Φλώρινας (463 οχημ./1.000 κατ.). Αύξηση για την Ήπειρο κατά 56,9% ανά 1.000 κατοίκους, είχαμε και στον αριθμό των μοτοσικλετών άνω των 50 cc, όπου στην αντίστοιχη κατηγορία στη χώρα το ποσοστό αυξήθηκε κατά 39,8%, ενώ στη ζώνη επιρροής της Εγνατίας οδού (Βόρεια Ελλάδα) συνολικά κατά 44,5%. Σε επίπεδο νομών στη ζώνη της Εγνατίας Οδού, παρατηρείται ότι κατά το έτος 2013 οι περισσότερες μοτοσικλέτες άνω των 50 cc/1.000 κατ. βρίσκονται στην Ξάνθη (150 μοτοσικλέτες/1.000 κατ.), ενώ οι λιγότερες στους νομούς 

Γρεβενών (38 μοτοσικλέτες/1.000 κατ.) και Φλώρινας (45 μοτοσικλέτες/1.000 κατ.). Όμως οι ανοδικές τάσεις για την Ήπειρο τάσεις δεν σταματούν εδώ, καθώς στη ζώνη της Εγνατίας οδού, μόνο η Περιφέρεια Ηπείρου μαζί με αυτή της Δυτικής Μακεδονίας παρουσιάζουν ανοδική τάση σε όλο το χρονικό διάστημα 2005-2013 για τα φορτηγά. Ιδιαίτερη σημασία όμως για τους επιστήμονες του Παρατηρητηρίου της Εγνατίας Οδού έχουν τα πορίσματα του δείκτη των λεωφορείων που υπάρχουν ανά 1.000 κατοίκους, καθώς περιγράφει και αξιολογεί το βαθμό στον οποίο πραγματοποιούνται μαζικές οδικές μετακινήσεις. Συνολικά, κατά το διάστημα 2005-2009 σε όλες τις περιφέρειες της ζώνης της Εγνατίας οδού πραγματοποιήθηκε αύξηση στα λεωφορεία ανά κάτοικο με μεγαλύτερη αυτή της περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας της τάξης του 2,01% και μικρότερη των περιφερειών Θεσσαλίας (0,41%) και Ηπείρου (0,41%). Όσον αφορά τους νομούς, η συντριπτική πλειονότητα τους παρουσίασε αύξηση του αριθμού λεωφορείων με τις σημαντικότερες αυξήσεις να εντοπίζονται στη Φλώρινα 12%, Έβρο 9% και Γρεβενά 8,7%. Από την άλλη οι σημαντικότερες μειώσεις εμφανίστηκαν στους νομούς Ιωαννίνων 4%, Καστοριάς 3,7% και Θεσσαλονίκης. Αυτή η παρατήρηση, σύμφωνα με τους επιστήμονες, είναι σημαντική, διότι κυρίως η Θεσσαλονίκη και τα Ιωάννινα είναι νομοί με αρκετά μεγάλο πληθυσμιακό μέγεθος και φιλοξενούν σημαντικά αστικά κέντρα με αυξημένη μεταφορική ζήτηση και για αυτόν το λόγο η μείωση των λεωφορείων ανά κάτοικο θα πρέπει να εξεταστεί. Στη δεύτερη τετραετία (2009-2013) του χρονικού διαστήματος μελέτης οι περιφέρειες της ζώνης επιρροής της Εγνατίας οδού παρουσιάζουν μείωση των λεωφορείων ανά κάτοικο με τις περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης να εμφανίζουν τη μεγαλύτερη πτώση 8,03%. Η μικρότερη μείωση στα λεωφορεία ανά κάτοικο εντοπίστηκε στην περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας 4,18%. Οι νομοί Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων και Καστοριάς, που παρουσίασαν τις μεγαλύτερες μειώσεις στην προηγούμενη τετραετία, σε αυτό το χρονικό διάστημα παρουσιάζουν αύξηση στο συγκεκριμένο δείκτη. Επίσης, μόνο ο νομός Φλώρινας διατήρησε και σε αυτήν την τετραετία την αυξητική του τάση, ενώ στους νομούς Έβρου και Γρεβενών τα λεωφορεία ανά κάτοικο μειώθηκαν κατά το 2009 – 2013. Γενικά, την περίοδο 2009-2013 οι εντονότερες αυξήσεις στις τιμές δείκτη παρατηρούνται, εκτός του νομού Φλώρινας, στις Σέρρες και στα Ιωάννινα, ενώ οι μεγαλύτερες μειώσεις στους νομούς Χαλκιδικής 9,5% και Ξάνθης 8,7%. Πρώτη ανάμεσα στις περιφέρειες της Βόρειας Ελλάδας κατατάσσεται η Δυτική Μακεδονία (2,14 λεωφ./1.000 κατ.) και ακολουθούν οι περιφέρειες της Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης παρουσιάζοντας την ίδια τιμή δείκτη (1,67 λεωφ./1.000 κατ.). Αξίζει να σημειώσουμε, ότι το κείμενο της εργασίας συνέταξε και επιμελήθηκε ο Φώτης Τσολάκος, MSc χωροτάκτης-πολεοδόμος και η σχετική βάση γεωχωρικών δεδομένων και η χαρτογραφική επεξεργασία και παραγωγή υποστηρίχτηκε από τον Μανούσο Τρουλινό, διαχειριστή συστημάτων GIS του Παρατηρητηρίου της Εγνατίας Οδού.