Τετάρτη, 9 Ιουλίου 2014

Λιμάνι Ηγουμενίτσας: Ο ΑΚΤΩΡ νέος ανάδοχος για τα έργα Γ` φάσης, τέλος η Ιόνιος

To τέλος του σήριαλ που κράτησε 3 χρόνια με την Ιόνιο να αποχωρεί από το έργο

Με μία απόφαση εχθές 8 Ιουλίου που κάθε άλλο παρά κεραυνός εν αιθρία είναι το Υπουργείο Υποδομών αποφάσισε την υποκατάσταση της εταιρείας ΙΟΝΙΟΣ με την εταιρεία ΑΚΤΩΡ για τα έργα Γ` φάσης του Λιμένα Ηγουμενίτσας.Το έργο επί της ουσίας παραμένει παγωμένο, 3 χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης και όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η απόφαση, σε αυτό το διάστημα έχει εκτελεστεί μόνο το 2,5% του τεχνικού αντικειμένου και αφορούν κυρίως εργασίες εκσκαφών και διάστρωσης στραγγιστικής στρώσης άμμου στην περιοχή του σιδηροδρομικού πορθμείου (Ra-Ra).Το έργο που είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ μέσω του προγράμματος Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας έχει αρχικό κόστος 81,25εκ.ευρώ. Δημοπρατήθηκε τον Μάρτιο του 2011 και η σύμβαση υπογράφηκε στις 8 Αυγούστου 2011 με έκπτωση 47,96%.Η αρχική προθεσμία του έργου ήταν για τις 8 Φεβρουαρίου 2016 και με επόμενη απόφαση μετατέθηκε για τις 11 Μάη 2017. Τα προβλήματα του έργου ξεκίνησαν από το πρώτο κιόλας διάστημα καθώς υπήρχαν εκκρεμότητες με τα έργα Β` φάσης που και αυτά είχαν κολλήσει (ανάδοχος τους η εταιρεία ΕΛΤΕΡ).Όταν τα έργα Β` φάσης ξεκόλλησαν, τα έργα Γ` φάσης παρέμειναν καθηλωμένα, λόγω των μεγάλων οικονομικών προβλημάτων της Ιόνιος. Στις 13 Μαίου 2013 κηρύσσεται έκπτωτη όμως η Ιόνιος καταφέρνει και ανατρέπει την απόφαση.Με νέα εισήγηση κηρύσσεται έκπτωτη για δέυτερη φορά στις 17 Απριλίου 2014. Αυτή τη φορά όμως τα πράγματα εξελίχθηκαν διαφορετικά. Για να αποφύγει τα χειρότερα η Ιόνιος με έγγραφο της, την 1η Ιουλίου 2014 ζητά την υποκατάσταση της από την εταιρεία ΑΚΤΩΡ για να ολοκληρώσει το έργο, αφού προηγουμένως έχει έλθει σε συμφωνία με την μεγάλη τεχνική εταιρεία.Τελικά η αυλαία έπεσε εχθές με την επίσημη απόφαση του Υπουργείου Υποδομών και συγκεκριμένα της
ΕΥΔΕ/Μεγάλων Έργων Δυτ.Ελλάδος. Η απόφαση αναφέρει πως:
-Η υποκατάσταση θα γίνει με τις τιμές και τους όρους της αρχικής σύμβασης και την προσφερθείσα και πλέον συμφέρουσα από την «ΙΟΝΙΟΣ Α.Ε.» έκπτωση, συνεπώς δεν θα προκύψει αυξημένο κόστος για τη συνέχιση των υπολειπομένων εργασιών.
-Η αποδοχή της υποκατάστασης θα επιτρέψει την άμεση συνέχιση και ολοκλήρωση του έργου, διότι ενδεχόμενη οριστικοποίηση της έκπτωσης του αρχικού αναδόχου θα προκαλέσει ενδεχόμενες δικαστικές περιπλοκές, με συνέπεια την καθυστέρηση της ανάθεσης του υπολειπομένου έργου και της ολοκλήρωσής του.
-Με την προτεινόμενη, από τον αρχικό ανάδοχο, εταιρεία ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε., ως υποκατάστατη, διασφαλίζεται η άμεση συνέχιση του έργου, δεδομένου ότι η εταιρεία ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. έχει αυτή τη στιγμή διαθέσιμο προς κινητοποίηση και εγκατάσταση επί τόπου του έργου όλο τον απαιτούμενο μηχανικό εξοπλισμό για έναρξη των εργασιών (πλωτούς γερανούς, συγκρότημα κατασκευής κυψελωτών κιβωτίων, συγκρότημα κατασκευής στραγγιστηρίων, χαλικοπασσάλων κλπ.), ο οποίος σήμερα ευρίσκεται στο Λιμάνι της Πάτρας όπου ολοκλήρωσε την εκτέλεση ανάλογων εργασιών.

ΝΕΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΣΤΟ ΕΡΓΟ
Άγνωστο παραμένει αν το έργο θα καταφέρει να ολοκληρωθεί μέχρι τον Μάιο του 2017 που είναι σήμερα το ορισθέν χρονοδιάγραμμα αλλά οι πιθανότητες παράτασης είναι πολύ μεγάλες.Με την είσοδο του ΑΚΤΩΡ στα έργα γ`φάσης αναμένεται να επιταχυνθούν οι ρυθμοί κατασκευής και το έργο να αρχίζει να ωριμάζει μέσα στο 2015. Ωστόσο κρίσιμο παραμένει το γεγονός πως σε φάση ολοκλήρωσης παραμένουν και τα έργα β`φάσης που έχουν εξίσου καθυστερήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα. Οι επίσημες ανακοινώσεις από το ΥΠΟΜΕΔΙ αναμένονται.

Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com