Τρίτη, 9 Ιουλίου 2013

Στην μετά... κουρέματος εποχή κινείται το έργο εκσυγχρονισμού και επέκτασης του αεροδρομίου Ιωαννίνων


Στην μετά... κουρέματος εποχή κινείται το έργο εκσυγχρονισμού και επέκτασης του αεροδρομίου Ιωαννίνων, αλλά εκτός της πληρωμής των λογαριασμών προς τον ανάδοχο που πάντα αποτελεί πρόβλημα και αιτία καθυστερήσεων, πρέπει να συνταχθεί η νέα μελέτη για τον μικρό σταθμό που θα ανεγερθεί δίπλα στον υπάρχοντα. Αυτός είναι το κυριότερο κομμάτι του εναπομείναντος έργου και φυσικά, το ...κούρεμα δεν σήμανε το τέλος, υπάρχει πολύς δρόμος...Η εκτίμηση ότι το έργο μπορεί να ολοκληρωθεί εντός διετίας, δηλαδή την άνοιξη του 2015 ίσως επιβεβαιωθεί, εφόσον ο ανάδοχος πληρώνεται και εκτελεί με γρήγορο ρυθμό τις εργασίες, διαφορετικά θα συνεχιστεί η ίδια αργή πορεία, το έργο θα «καρκινοβατεί».Σχεδόν τρεις μήνες μετά τις ανακοινώσεις του πρώην, πλέον, αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης και ΥποδομώνΣταύρου Καλογιάννη, το έργο βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο, οι εργασίες κινούνται σε χαλαρούς ρυθμούς και αφορούν κυρίως τον πύργο ελέγχου, ενώ εκκρεμούσε μέχρι πρόσφατα η πληρωμή λογαριασμών της τάξης των 500.000 ευρώ προς τον ανάδοχο. Χωρίς πληρωμή, δεν προχωρά ούτε το υπολειπόμενο έργο...

Στάλθηκε η προμελέτη
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) απέστειλε, σύμφωνα με πληροφορίες, στα μέσα Ιουνίου στην επιβλέπουσα ΕΥΔΕ Αεροδρομίων Βορείου Ελλάδος την προμελέτη για τον νέο σταθμό και αναμένονταν να συμφωνηθεί με τον ανάδοχο του έργου «ΤΟΜΗ», όπως προβλέπεται από τη σχετική νομοθεσία, η ανάληψη της σύνταξης της μελέτης με την ανάλογη αμοιβή.Εφόσον αναληφθεί η μελέτη απαιτείται ένα εύλογο χρονικό διάστημα για να συνταχθεί και εγκριθεί από την ΥΠΑ, ώστε να ξεκινήσει η κατασκευή του σταθμού ως συνέχεια, ουσιαστικά, του υφιστάμενου και με την προϋπόθεση ότι η ροή χρηματοδότησης το επιτρέπει...Μπορεί να μειώθηκε κατά 13,1 εκ. ευρώ το συνολικό κόστος του αρχικού έργου και με τη συμπληρωματική σύμβαση, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι οι εθνικοί πόροι, με τους οποίους πληρώνεται, θα δοθούν στην ώρα τους. Η μη ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ ήταν καθοριστική, αρνητική, επιλογή για την εξέλιξη του.Οι αποφάσεις για την τύχη του έργου που είχε ανακοινώσει ο κ. Καλογιάννης, οδήγησαν από σταθμό 10.400 τετραγωνικών μέτρων σε νέο κτίριο μόλις 2.000 τ.μ χωρίς, βέβαια να κατεδαφιστεί ο υφιστάμενος των 1.500 τ.μ. δηλαδή συνολικά 3.500 τ.μ. Επίσης, θα ολοκληρωθεί ο νέος πύργος ελέγχου που δουλεύεται επί μακρόν και αυτό το διάστημα, αλλά και το ημιτελές αμαξοστάσιο. Θα κατασκευαστεί και ο κόμβος εισόδου-εξόδου.

Ουδέν νεώτερον για το ILS
Το θετικό είναι ότι έστω και με ... κουτσουρεμένο το έργο, η ανάδοχος εταιρεία «ΤΟΜΗ» (η οποία δε πληρώνονταν στην ώρα της και δικαιολογημένα διέκοψε πολλές φορές τις εργασίες και ζήτησε και διάλυση της εργολαβίας) συμφώνησε να μην το εγκαταλείψει και με ένα κόστος 7,9 εκ. ευρώ ανέλαβε να το ολοκληρώσει εντός διετίας.Όσο κι αν είναι μείον ο μικρός αεροσταθμός, το πρόβλημα του αεροδρομίου σαφώς και δεν είναι μόνο αυτό. Το περίφημο ILS (Σύστημα Ενόργανης Προσγείωσης). Η πιο πρόσφατη απάντηση στο εύλογο ερώτημα είναι αυτή που έδωσε λίγο πριν βρεθεί εκτός κυβέρνησης ο κ. Καλογιάννης, σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστου Μαντά. Ο κ. Καλογιάννης επικαλέστηκε τις διεθνείς προδιαγραφές που απαιτούνται από την ICAO ως εμπόδιο για την ομαλή λειτουργία του ILS, μιας και τίθενται συγκεκριμένα «κριτήρια καθαρότητας εμποδίων».Αυτή η απάντηση δίνεται μονίμως για πολλά χρόνια. Το αεροδρόμιο Ιωαννίνων έχει διαρκώς μειούμενη επιβατική κίνηση και αποτέλεσε επιχείρημα για την περικοπή εργασιών και το μικρό σταθμό, ενώ δεν εντάχθηκε στο πακέτο των προς παραχώρηση σε ιδιώτες αεροδρομίων της χώρας.

Ποιο έργο εκτελέστηκε
Η σύμβαση για το έργο είχε υπογραφεί στις 20 Νοεμβρίου 2006 και έξι χρόνια μετά έχουν εκτελεστεί:
-Οι εργασίες στο χώρο του υφιστάμενου στρατοπέδου του Αεροπορικού Αποσπάσματος και ο προσωρινός χώρος στάθμευσης για 35 οχήματα,
-Ο φέρων οργανισμός του Αμαξοστασίου,
-Η κατασκευή του τροχοδρόμου 1Α μήκους 400 μ. και του τροχοδρόμου 1Β μήκους 150 μ. και κατασκευάστηκε το δάπεδο στάθμευσης των αεροσκαφών,
-Το δίκτυο αποστράγγισης των ομβρίων και η κατασκευή της υπηρεσιακής οδού,
-Η κατασκευή του οχετού, ο οποίος παραλαμβάνει τις απορροές από το δάπεδο στάθμευσης των αεροσκαφών, τους τροχοδρόμους, τον διάδρομο προσγείωσης – απογείωσης,
-Η εγκατάσταση του φωτισμού περιμετρικά του τροχοδρόμου,
-Οι εργασίες περιμετρικής ασφάλειας και περιμετρικού φωτισμού του αεροδρομίου,
-Η κατασκευή του φέροντος οργανισμού του νέου Πύργου Ελέγχου,
-Ολοκληρώθηκε σε ποσοστό 70% η διευθέτηση των καλωδιώσεων των δικτύων του αεροδρομίου.

Τα αρχικά και τα νέα οικονομικά στοιχεία
Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ήταν 52 εκ. ευρώ περίπου, με την έκπτωση το συμβατικό ποσό ανερχόταν σε 25.140.370,32 ευρώ και η συμβατική ημερομηνία περαίωσης ήταν η 20.05.2009. Φυσικά, ποτέ δεν τηρήθηκε...Στις 04.12.2009 υπογράφηκε συμπληρωματική σύμβαση 3.930.000 ευρώ (με Φ.Π.Α.) που περιελάμβανε την περιμετρική ασφάλεια και φωτισμό, τον φωτισμό της υπηρεσιακής οδού και την διευθέτηση δικτύων. Το συνολικό έργο, το οποίο χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους, είχε μέχρι το... κούρεμα, νέα ημερομηνία περαίωσης την 11.05.2014 (3η παράταση προθεσμίας).Το συνολικό ποσό της μέχρι τον Απρίλιο δαπάνης του έργου ανέρχεται σε 10.850.000 ευρώ περίπου (35% του συμβατικού αντικειμένου).Ο προϋπολογισμός των υπολειπόμενων εργασιών μετά το ... κούρεμα εκτιμάται στο ποσό των 7.900.000 ευρώ έναντι του ποσού των 21.000.000 ευρώ της αρχικής πρότασης.

ΝΕΟΙ ΑΓΩΝΕΣ