Δευτέρα, 4 Μαρτίου 2013

Απάντηση του Δ/τνη επιχειρήσεων της Ε.Ο.Δ στο Χρήστο Λάμπρη,γα το ατύχημα στο Λάπατο

Τα σχόλια που ακούστηκαν τις τελευταίες μέρες ήταν πράγματι πολλά. Πολλοί διαμόρφωσαν άποψη από την άνεση του καναπέ τους και είναι φυσικό αυτό μιας και δεν έχουν την παραμικρή γνώση και εμπειρία να εμπλακούν σε τέτοια συμβάντα. Κάποιοι θεωρούν τους εαυτούς τους ως αρμόδιους να διερευνήσουν το θέμα... και αναρωτιέμαι που είναι τόσα χρόνια. Γιατί κανείς δεν εμφανίζεται σε συμβάντα ορεινών ατυχημάτων? Γιατί ακόμα και στα ελάχιστα αυτά συμβάντα που κάποιοι εμφανίστηκαν, ήρθαν με αθλητικά παπούτσια και χωρίς γάντια για να επιχειρήσουν σε χειμερινό περιβάλλον (Μπέλλες 2/2012).Ο Αξιότιμος κ. Λάμπρης, τον οποίο σέβομαι και εκτιμώ, απέχει μακράν της αλήθειας και η εκ του υστέρων διάγνωση με αυτόν τον τρόπο δεν βοηθά και δε δίνει λύσεις. Οι πληροφορίες δε, που αναφέρει στο σύνολό τους δεν ευσταθούν και ενδεικτικά θα αναφέρω μερικές:ο αγνοούμενος ΗΤΑΝ θαμμένος στο χιόνι και δεν φαινόταν από μεγάλη απόσταση.Στο κείμενο αναφέρεται κατόπιν «διερεύνησης» ότι ήρθαν «1 πιλότος, 1 οδηγός βουνού και 1 ορειβάτης γιατρός» για την ακρίβεια ήταν (επειδή ήμουν 2 μέρες συνεχώς μαζί τους και από κοινού σχεδιάσαμε την επιχείρηση – έχει δημοσιευθεί και στην ιστοσελίδα της Air Zermatt) 1 πιλότος που ήταν ΚΑΙ οδηγός βουνού, 1 διασώστης, και 1 οδηγός βουνού – paramedic ο οποίος είναι και από τους ιδρυτές της εν λόγω ομάδας. Θα χαιρόμουν πολύ λοιπόν, ως ορειβάτης πρωτίστως, να μάθαινα ότι οι Έλληνες οδηγοί βουνού έχουν γνώσεις paramedic και χειρισμού ελικοπτέρου.Ναι, κ. Λάμπρη τα μέλη της ΕΟΔ ήταν την τελευταία μέρα στο καφενείο του χωριού, γιατί απλά εκεί κάποιοι «ειδικοί» από τα Γιάννενα είχαν στήσει το «κέντρο επιχειρήσεων» και περίμεναν εκεί ως ομάδα επιφυλακής, αφού αυτό είχε συναποφασισθεί με τους Ελβετούς. Τα δύο ελικόπτερα που αναφέρετε ότι ήρθαν «…για να βγάλουν φωτογραφίες» το επιβεβαιώνουμε και εμείς, γιατί αν δεν το γνωρίζεται, η μέθοδος της αεροφωτογράφισης με συγκεκριμένη τεχνική εφαρμόζεται διεθνώς σε έρευνα αγνοουμένων και κατά το παρελθόν μας έδωσε συγκεκριμένα αποτελέσματα (Άθωνας 1991, Χελμός 2000, Μπαρμπαλάς 1999 κλπ).Υπάρχουν κι άλλα σημεία που δεν ευσταθούν, αλλά δε θέλω να κουράσω περισσότερο, απλά θα πρέπει πάντα οι «διερευνήσεις» που γίνονται, να γίνονται με αξιόπιστο τρόπο για να αποφεύγονται παρόμοιες ατυχείς ανακρίβειες. Ακόμα και το «ερωτηματολόγιο» που απέστειλε με σκοπό τη «διερεύνηση» του ατυχήματος, είναι ανεπαρκέστατο, εάν θέλει πραγματικά να αντλήσει πολύτιμες πληροφορίες.Το σημείο που βρέθηκε το είχαμε επισημάνει ως ένα από τα δύο πιθανά σημεία το βράδυ της 1ης μέρας (Δευτέρα 28/1) με έγγραφό μας στον διοικητή της 5ης ΕΜΑΚ και στον υπεύθυνο πολιτικής προστασίας της Π.Ε. Ιωαννίνων, στο οποίο επισημάναμε την απόλυτη αναγκαιότητα να ερευνηθούν τα δύο αυτά σημεία. Το έγγραφο είναι διαθέσιμο για όποιον το επιθυμεί.Οδηγός βουνού που συμμετείχε στην επιχείρηση είπε ότι δεν προσεγγίζεται το σημείο με πεζοπόρο τμήμα και είναι μονόδρομος η χρήση ελικοπτέρου. Αυτή ήταν και η δική μας θέση από την αρχή. Το ερώτημα που τίθεται είναι: ποιοι απ’όσους εξέφρασαν άποψη έχουν έστω και την παραμικρή γνώση και εμπειρία στο να διαχειριστούν τέτοια συμβάντα?? Δυστυχώς κανείς. Μπορεί κάποιος να είναι άριστος ορειβάτης, αλλά αυτό δεν τον κάνει και διασώστη.Για την ΕΟΔ ακούστηκαν πολλά σχόλια, αλλά κανένας δεν ανέφερε το γεγονός ότι είναι πλήρες μέλος της παγκόσμιας ομοσπονδίας ορεινής διάσωσης (IKAR-CISA) και μέλος της ομάδας εργασίας τακτικής αεροδιάσωσης της. Αυτά – όσο κι αν το θέλουν κάποιοι – δεν είναι τυχαίο. Ούτε αναφέρθηκε πουθενά ότι στα 7 συνέδρια ορεινής διάσωσης που πραγματοποιήσαμε με τη συμμετοχή της Πολεμικής Αεροπορίας προσκλήθηκαν οι οδηγοί βουνού να αναπτύξουν όποια θεματική, αλλά δεν ήρθαν ποτέ. Εμείς είμαστε ανοιχτοί σε συνεργασίες για ένα καλύτερο μέλλον, αλλά αυτό απ’ότι φαίνεται δεν αρκεί για διαφόρους συντεχνιακούς λόγους.Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφερθώ στο σχόλιο της εισαγωγής σας για το δημοσίευμα του αξιότιμου κ. Λάμπρη. Ο διάλογος για την ορεινή διάσωση στην Ελλάδα έχει ανοίξει εδώ και 7 χρόνια με τα συνέδρια που πραγματοποίησε η Ελληνική Ομάδα Διάσωσης και με τη συμμετοχή πιλότων και εκπροσώπων της Πολεμικής Αεροπορίας, της Αεροπορίας Στρατού, της Ελληνικής Αστυνομίας, των Ειδικών Δυνάμεων, της Πυροσβεστικής, της ΕΜΑΚ κ.α. Ευελπιστούμε στο φετινό συνέδριο ορεινής διάσωσης που θα πραγματοποιηθεί στις 15-17 Μαΐου στη Θεσσαλονίκη να δούμε από κοντά και τον κ. Λάμπρη, γιατί η συνεργασία είναι μονόδρομος. Μέσα από αυτή τη συνεργασία σώθηκαν ζωές…

Λιάμος Αλέξανδρος
Δ/τνης επιχειρήσεων ΕΟΔ