Παρασκευή, 12 Οκτωβρίου 2012

Η αύξηση της τιμής των καυσίμων και η λειτουργία των σταθμών διοδίων απομάκρυναν τους οδηγούς από την Εγνατία οδό!!!

Η οικονομική κρίση, η αύξηση της τιμής των καυσίμων και η λειτουργία των σταθμών διοδίων απομάκρυναν τους οδηγούς από την Εγνατία οδό, με αποτέλεσμα η κυκλοφορία στο μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο της χώρας να εμφανίζεται το 2011 μειωμένη κατά μέσο όρο 11% σε σύγκριση με το 2010 και 15% με το 2009..Η μεγαλύτερη μείωση, της τάξης 18%, καταγράφηκε στο τμήμα Βέροιας-Κοζάνης, γεγονός που αποδίδεται και στη λειτουργία του σταθμού στον Πολύμυλο. Στο τμήμα αυτό κινούνταν το 2011 τουλάχιστον 2.500 οχήματα λιγότερα την ημέρα από όσα κινούνταν το 2010.Σε όλο τον άξονα της Εγνατίας σε σύγκριση με το 2009 η μείωση είναι ακόμη μεγαλύτερη και υπολογίζεται κατά μέσο όρο στο 15%. Στα σημεία στα οποία λειτούργησαν οι νέοι σταθμοί διοδίων της Εγνατίας οδού η μείωση είναι της τάξης του 15% με 25%.Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από την καταγραφή του κυκλοφοριακού φόρτου που κάνει σε ετήσια βάση το Παρατηρητήριο της «Εγνατίας Οδού Α.Ε.» μέσω ενός συστήματος μετρητών με 65 σταθμούς.Το Παρατηρητήριο καταγράφει την Ετήσια Μέση Ημερήσια Κυκλοφορία (ΕΜΗΚ), δηλαδή το μέσο ημερήσιο αριθμό οχημάτων που κινούνται μεταξύ δύο διαδοχικών ανισόπεδων κόμβων της Εγνατίας οδού κατά τη διάρκεια ενός έτους.Όσον αφορά τις επιπτώσεις στην κυκλοφορία από την κατασκευή ακόμη τεσσάρων νέων σταθμών στην Εγνατία οδό (Τύρια, Μαλακάσι, Ανάληψη, Ίασμος), δεν μπορούν να αποτυπωθούν, καθώς τα διόδια αυτά άρχισαν να λειτουργούν μόλις το τελευταίο δίμηνο του 2011. Από μία πρώτη επεξεργασία των στοιχείων στα τέσσερα οδικά τμήματα προκύπτει ότι η λειτουργία των διοδίων είχε ως αποτέλεσμα περαιτέρω μείωση της κυκλοφορίας κατά 15%-25%.
Από τις μετρήσεις φόρτου που έγιναν την τελευταία οκταετία (2004 έως 2011) προκύπτει ότι οι υψηλότεροι κυκλοφοριακοί φόρτοι καταγράφονται στα τμήματα μεταξύ των ανισόπεδων κόμβων Καλοχωρίου και Σερρών, που λειτουργούν και ως εξωτερική περιφερειακή για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Με βάση τη συνολική μεταβολή των φόρτων κατά τη διάρκεια σταδιακής λειτουργίας της Εγνατίας οδού (δηλαδή μεταξύ 2004 και 2009 και ανάλογα με τη διαθεσιμότητα μετρήσεων) οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στη διαδρομή Ηγουμενίτσα - Ιωάννινα - Μέτσοβο - Γρεβενά, για την οποία η Εγνατία οδός λειτούργησε πλήρως το 2009. Στα ανατολικά τμήματα της Εγνατίας (κόμβος Αγίου Ανδρέα Καβάλας - Κήποι), τα περισσότερα από τα οποία αποδόθηκαν στην κυκλοφορία πριν από το 2004, ο κυκλοφοριακός φόρτος έφτασε στη μέγιστη τιμή του το 2009, ενώ το 2011, έπειτα από περίπου δύο έτη οικονομικής κρίσης, μειώθηκε στα επίπεδα των ετών 2004-2005.