Τρίτη, 20 Ιουνίου 2017

ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΥ-Τι κρύβεται πίσω από την κόντρα Δήμου-Περιφέρειας;

Γράφει ο Βασίλης Μασσαλάς

Τις τελευταίες ημέρες δημιουργήθηκε μια ισχυρή κόντρα μεταξύ Δήμου Ιωαννιτών και Περιφέρειας Ηπείρου για την οδό Νιάρχου, με αφορμή διαμαρτυρία πολιτών για τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του έργου. Η διαφωνία στην πραγματικότητα θολώνει τα νερά και αποκρύπτει την πραγματική αιτία της διαμάχης, που δεν είναι άλλη από τον τρόπο χρηματοδότησης του έργου, αν δηλαδή θα χρηματοδοτηθεί από τα χρήματα που προβλέπονται στο ΠΕΠ για την βιώσιμη ανάπτυξη του Δήμου η από άλλη πηγή χρηματοδότησης. Αν χρηματοδοτηθεί η...
Νιάρχου από την βιώσιμη ανάπτυξη του Δήμου τότε δεν θα περισσέψουν ουσιαστικά χρήματα για κανένα άλλο έργο του Δήμου.

Η εμπλοκή της Δημοτικής αρχής Φίλιου
Για την εμπλοκή της προηγούμενης Δημοτικής αρχής Φίλιου, και εμένα προσωπικά στο θέμα της οδού Νιάρχου έχω να κάνω τις παρακάτω παρατηρήσεις.Το έργο της οδού Νιάρχου, έχει πολύ μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο λόγω του Πανεπιστημίου και του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου και η Δημοτική αρχή θεωρούσε ότι είναι άμεση προτεραιότητα να κατασκευαστεί.Τα θέματα που έθεσε ο Δήμος Ιωαννιτών στη Περιφέρεια κατά την διάρκεια εκπόνησης της μελέτης, ήταν να υπάρχει πρόβλεψη για παράπλευρους οδούς για να εξυπηρετούνται οι παρόδιοι, να διερευνηθεί η δυνατότητα κατασκευής ανισόπεδου κόμβου στον δακτύλιο της πόλης, και η πρόβλεψη για ποδηλατόδρομο επειδή ήδη είχε ξεκινήσει στον Δήμο η μελέτη σύνδεσης της πόλης με το Πανεπιστήμιο, με ποδηλατόδρομο μέσω της οδού Δωδώνης και Βελισσαρίου.Σε επόμενη φάση ζητήσαμε να ενσωματωθεί στο έργο η μελέτη που είχε ολοκληρώσει ο Δήμος για κυκλικό κόμβο στην έξοδο της Βελισσαρίου στα Πολυκλαδικά.Δεν διαφωνήσαμε ποτέ για τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του έργου επειδή, όλα τα έργα σε αστικούς δρόμους με μεγάλη κυκλοφορία, γίνονται με αυτά τα χαρακτηριστικά. Μάλιστα ο Δήμος τα έργα που σχεδίασε, παράδειγμα η συνέχεια της παράκαμψης, που φαίνεται σήμερα σαν ανταγωνιστικό έργο χρηματοδότησης της Νιάρχου, σχεδιάστηκε και ψηφίστηκε από το Δημοτικό συμβούλιο με τα ίδια χαρακτηριστικά, δηλαδή κλειστός κύριος άξονας με παράπλευρες οδούς και κυκλικούς κόμβους.Εκείνο όμως που ήταν ξεκάθαρο για την προηγούμενη Δημοτική αρχή ήταν ότι η χρηματοδότηση του έργου, επειδή το Πανεπιστήμιο και το Νοσοκομείο έχουν όχι απλώς Περιφερειακή εμβέλεια αλλά πολύ περισσότερο διαπεριφερειακή εμβέλεια, έπρεπε να γίνει η με τομεακά προγράμματα των υπουργείων, η στην χειρότερη περίπτωση με χρήματα του ΠΕΠ Ηπείρου, με κανένα τρόπο όμως με τα ελάχιστα χρήματα του Δήμου Ιωαννιτών. Είναι ούτε λίγο ούτε πολύ σαν να θέλουμε να χρηματοδοτήσουμε είτε την Ιόνια οδό είτε την Εγνατία με χρήματα του Δήμου.

Ο σχεδιασμός της Δημοτικής αρχής Φίλιου
Η προηγούμενη Δημοτική αρχή έβαλε σαν στόχο να ετοιμάσει για το νέο ΕΣΠΑ την συνέχιση της παράκαμψης από το Πανηπειρωτικό στάδιο μέχρι την Γεωργική σχολή και στην συνέχεια την σύνδεσή της με την οδό Γεννηματά, θεωρώντας ότι έτσι γίνεται ελκυστική η παράκαμψη και αποφορτίζεται το κέντρο των Ιωαννίνων από τις διερχόμενες μετακινήσεις. Η μελέτη του έργου ήταν ιδιαίτερα δύσκολη λόγω των υψομετρικών ανωμαλιών του εδάφους, την υψομετρική διαφορά των σχεδίων Κατσικάς, Ανατολής γύρω στα 10,00 μέτρα, το πέρασμα στο τμήμα εκτός σχεδίου της Ανατολής και η γεφύρωση της Λαγκάτσας, αλλά με πενιχρούς πόρους (κάτω από 50,000 Ευρώ ενώ η μελέτη της Νιάρχου στοίχησε πάνω από 800,000 Ευρώ) ολοκλήρωσε τα τοπογραφικά, την οριστική μελέτη της οδοποιίας, η οποία ψηφίστηκε τον Οκτώβριο του 2013 από το Δημοτικό συμβούλιο, και τους κτηματολογικούς χάρτες για να προχωρήσουν οι απαλλοτριώσεις. Επίσης για την οδό Γεννηματά από την Βογιάνου μέχρι την γεωργική σχολή είχαν τελειώσει τα τοπογραφικά και η μελέτη οδοποιίας και απέμενε να λυθούν οι κυκλικοί κόμβοι για να ολοκληρωθεί η μελέτη.
Το επόμενο στάδιο, για να ολοκληρωθεί η μελέτη, ήταν η γεωτεχνική μελέτη, που απαιτούσε γεωτρήσεις και δεν μπορούσε να τις κάνει ο Δήμος μόνος του. Θυμάμαι χαρακτηριστικά ότι ζητούσα από τον τότε Αντιδήμαρχο οικονομικών κύριο Μανταλόβα, να βάλει στον προϋπολογισμό του Δήμου ένα μικρό ποσό της τάξης των 15,000 Ευρώ για να γίνουν τα γεωτεχνικά , τα οποία όμως δεν μπήκαν ποτέ στον προϋπολογισμό.Ήταν η εποχή που η παράταξη της Δημοτικής αρχής διασπάστηκε, δεν υπήρχε πλέον πλειοψηφία στο Δημοτικό συμβούλιο, και πλέον προσωπικά είχα τον χαρακτήρα περισσότερου υπηρεσιακού Αντιδημάρχου με κύριο καθήκον την ολοκλήρωση των έργων που είχαμε ξεκινήσει και πολύ λιγότερο με τον σχεδιασμό της επόμενης περιόδου.Η πρόταση που κάναμε για έργα στο επόμενο ΕΣΠΑ στις αρχές του 2014 αποτελούνταν από τρείς κύκλους έργων, 1)Κινητικότητα στο λεκανοπέδιο όπου περιέχονταν και η Νιάρχου και η συνέχιση της παράκαμψης, 2)Αστικές αναπλάσεις στον αστικό ιστό της πόλης και 3)Παρεμβάσεις στο παραλίμνιο μέτωπο. Η πρόταση έγινε με τέτοιο τρόπο ούτως ώστε η επόμενη Δημοτική αρχή να κάνει το δικό της σχέδιο Βιώσιμης ανάπτυξης είτε χρησιμοποιώντας έναν κύκλο έργων η συνδυάζοντας δύο η τρείς κύκλους έργων.

Ο ρόλος της Περιφέρειας Ηπείρου και του Δήμου Ιωαννιτών
Ο Περιφερειάρχης, ο κύριος Καχριμάνης, έχει διαμορφώσει στην Περιφέρεια ένα μοντέλο διοίκησης που μπορεί να περιγραφεί συνοπτικά σαν ενός ανδρός αρχή. Ιδιαίτερα από τότε που πήρε από την Αποκεντρωμένη διοίκηση την υπηρεσία της Διαχειριστικής αρχής που εντάσσει τα έργα για χρηματοδότηση, και επομένως και τα χρήματα του ΠΕΠ, πλέον αυτός έχει και το μαχαίρι έχει και το πεπόνι. Την τακτική αυτή την έζησα προσωπικά σαν Αντιδήμαρχος έργων και προγραμματισμού, όταν αρνήθηκε να χρηματοδοτήσει μια σειρά από έργα του Δήμου από το πρόγραμμα της αγροτικής αναγέννησης με εντελώς προσχηματικούς λόγους, και δεν τροποποίησε τον ΟΣAΑ για να ενταχθεί η ανάπλαση της Σιαράβας ενώ ήταν ολοκληρωμένη με όλες τις εγκρίσεις, με αποκλειστικό σκοπό να μοιράσει τα χρήματα σε όλη την περιφέρεια σε αμφίβολης χρησιμότητας έργα, για καθαρά προεκλογικούς λόγους.Στην προκειμένη περίπτωση θέλει να στερήσει από τον Δήμο Ιωαννιτών την δυνατότητα να κάνει τις δικές του επιλογές για την πόλη, να εφαρμόσει την δική του πολιτική, και προσπαθεί να επιβάλλει την δική του προσωπική άποψη. Να αναλώσει τα χρήματα για την βιώσιμη ανάπτυξη του Δήμου στην οδό Νιάρχου και πιθανόν σε κάποιο άλλο έργο που θα επιλέξει αυτός, π.χ. τον ποδηλατόδρομο γύρω από την λίμνη, και ο Δήμος να στερηθεί ένα από τα ελάχιστα εργαλεία που έχει για παρεμβάσεις στην πόλη. Ενώ η προσπάθειά του έπρεπε να είναι, σε συνεργασία με τον Δήμο, να βρουν τρόπο χρηματοδότησης της οδού Νιάρχου, θέλει να διαθέσει τα χρήματα του ΠΕΠ Ηπείρου αποφασίζοντας μόνος του, όπως έκανε χωρίς να υπολογίζει τις διαφορετικές απόψεις, π.χ. με το διάζωμα το οποίο θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού και όχι από το ΠΕΠ Ηπείρου.Από την άλλη πλευρά ο σημερινή Δημοτική Αρχή έπρεπε να έχει το σχέδιο βιώσιμης ανάπτυξης έτοιμο από τον Οκτώβριο του 2014, και να έχει ωριμάσει έργα εδώ και πάρα πολύ καιρό. Τα έργα ετοιμάζονται με σκληρή δουλειά και όχι με φιέστες, με πολιτιστικές πρωτεύουσες, με επικοινωνιακά τρυκ, με ταξίδια ανά τον κόσμο. Δυστυχώς πρέπει να είναι η μοναδική Δημοτική Αρχή των Ιωαννίνων που συμπληρώνει σχεδόν τρία χρόνια από την ανάληψη των καθηκόντων της και δεν έχει φέρει μέχρι σήμερα ούτε 1 ευρώ στην πόλη. Τρία χρόνια ουσιαστικά ήταν η διάρκεια της Δημοτικής Αρχής Φίλιου, μια και το τελευταίο διάστημα ο Φίλιος είχε χάσει την αρχηγία της παράταξής του και μπορεί καθένας να συγκρίνει πόσα χρήματα ήρθαν στα Γιάννενα εκείνη την περίοδο.
Τελικά αυτό που φοβάμαι, όσο και αν το απεύχομαι, είναι ότι ο Δήμος Ιωαννιτών θα παρακαλάει τον κύριο Καχριμάνη να κατασκευαστεί η Νιάρχου με τα χρήματα της βιώσιμης ανάπτυξης επειδή δεν θα έχουν καταφέρει να ωριμάσουν κανένα άλλο έργο.

Μασσαλάς Βασίλης πρώην Αντιδήμαρχος έργων και προγραμματισμού Δήμου Ιωαννιτών